اعرف اهم تلات طرق جديدة فى مصر .. منين بيروح لفين ؟ محور روض الفرج و طريق شبرا و طريق شرم الشيخ

اعرف اهم تلات طرق جديدة فى مصر .. منين بيروح لفين ؟ محور روض الفرج و طريق شبرا و طريق شرم الشيخ

الطرق دى يعتبر اكتر طرق ممكن تجري فيها بعربيتك اوى و هتوفر وقت يعني هتوفر وقت و بنزين و هلك لعربيتك بس اهم حاجة تخلى بالك من سلامتك و تسوق فى تركيز تام بلاش جمال الطرق دى يغرك

١. محور روض الفرج – الضبعة:
لو مسافر تصيف فى مرسى مطروح أو الساحل الشمالي السنة دي ننصحك تاخد طريق روض الفرج – الضبعة الجديد امشيه وانت مغمض طريق سريع و واسع و واحد من افضل الطرق اللى اتعملت فى مصر.


الطريق ده بيوفر عليك من ساعة لساعتين عشان بيخرجك من زحمة القاهرة بسرعة والتفريعات عليه قليلة. ممكن تمسك طريق الضبعة من أول ميدان الخلفاوي بشبرا مرورا بكورنيش النيل وممكن برضه تمسكه من الدائري الاقليمي واخر الطريق هتلاقي نفسك على طريق اسكندرية – مطروح الساحلي تكمل بقى لمطروح أو تروح ناحية الضبعة والساحل زي ما تحب.


٢. طريق شبرا - بنها الحر:

لو بتحب تمشي بعربيتك بسرعة او تاكل الطريق ورايح القليوبية، دقهلية، شرقية، غربية أو حتى اسكندرية فطريق شبرا بنها الحر حل مشاكل كتييير! بس امشي براحة عشان ربنا يسترها معاك


الطريق ده بيربط ما بين دائري القاهرة الكبري من عند أم بيومي بشبرا بالدائري الإقليمي في بنها. وبيوفر عليك من ٢٠ ل ٢٥ دقيقة عن طريق اسكندرية الزراعي. وكمان المطبات والتفريعات عليه قليلة والطريق واسع عشان كدة لو بتحب الجري اجري.
٣. طريق شرم الشيخ الجديد:

هتروح من التجمع الخامس لشرم الشيخ في ٤ ساعات بس!


قريب جدا هيتم افتتاح طريق شرم الشيخ الجديد اللي بيربط ما بين القاهرة وشرم الشيخ وبيقتصر المسافة في ٤ ساعات بس بفرق ساعتين عن الطريق القديم. الطريق هيمر بمدن رأس سدر وأبو رديس وطور سيناء لحد مدينة شرم الشيخ، يعني هيسهل عليك أنك تطلع تخطف يومين في شرم وترجع.

مرة تانية يا جماعة لو سمحتم خدوا بالكم جدا من الجري بالعربية فى الطرق دى حتى لو طرق حلوة .. حياتكم اغلى من اى حاجة و تصبحكم السلامة اينما تذهبون :) 

المصدر : 1

Admin
By : Admin
Welcome to cairotimes24.com. We hope our topics satisfy your interest and admiration. Please do not forget to like our page on Facebook, our page on Twitter and on Pinterest to receive all new
Comments



Font Size
+
16
-
lines height
+
2
-